Pressmeddelande: Allmändalen 2–3 juni, 2018

2018-05-18

Är du också orolig för demokratin?
Hur vill du att din representation ska se ut?
Vilka röster ska få mer utrymme?

Allmändalen och Mångkulturellt Centrum i Fittja gör för andra året i rad ett försök att fördela (om) samtalsutrymmet som ett lokalt och tillgängligt alternativ till det politiska etablissemangets Almedalen på Gotland.
Den 2–3 juni fylls Mångkulturellt Centrums lokaler i två hela dagar med seminarier, workshops, debatter, filmer, konst, bokbord och aktiviteter för allmänheten.

– Allmändalen vill vara en megafon för olika röster från folkbildning, föreningsliv och olika organisationer om dagsaktuella demokratifrågor. Vi bjuder på en plats där olika aktörer själva presenterar sig. Det ska vara mindre pretentiöst än i Almedalen Visby och inte så kostsamt, säger Mikael Morberg, verksamhetsutvecklare på MKC.

På Allmändalen är ingen representation för liten. I utställningshallen visas den permanenta utställningen En för alla, alla för vem? och där sker också flera samtal och föreläsningar. Valåret 2018 är det extra viktigt att erbjuda plats för olika sorters samtal om demokrati, politik och mänskliga rättigheter.

– Efter tre år på Mångfaldsprogrammet på Stockholms Universitet har samtalsutrymme, representation och hur det fördelas (och av vem) blivit en hjärtefråga. Arbetet med Allmändalen, har varit och är den typen av arbete jag skulle vilja arbeta med året om, säger Maria Sundström, projektledare och praktikant från SU.

Teman för Allmändalen 2018:
– Valet 2018 med information i Valdagsrummet
– Demokrati och mänskliga rättigheter
– Bostad, en mänsklig rättighet
– Arbete och utbildning
– Rasism, integration, minoriteter och språk

Deltagarna i år är allt från lokala rörelser och initiativ från Fittja och Botkyrka, till nationella studieförbund, folkhögskolor, föreningar, förlag och orten-rörelser.

Ett politikersamtal planeras, om hur man kan sätta mänskliga rättigheter först i politiken.
Nystartade ideella organsationen Antirumours Sverige – en nationell resurs för antiryktesarbete lanseras på Allmändalen.

Exempel på deltagare (med reservation för ändringar):
ASKBK – Alla ska kunna bo kvar, Betongliv, Bilda, Botkyrka Ungdomsfullmäktige, Botkyrkabyggen, Feministiskt Initiativ, Fjärde Världen, Forum för Levande Historia, FUL, Föreningen Ordfront, Good Girls Riot, Grannar på Albyberget, Hyresgästföreningen, Ibn Rusch, Korpen, Kristna Fredsrörelsen, Kultwatch, Lär Olika, M-power, Miljonbemanning, Ort till Ort, Jag var sarkastisk. Podd-sändning och intervjuer, Popkollo, Röda Korsets Folkhögskola,  RÖST, Folkets Bio, snutkoll.se, Språkkraft, Språkrevolten, Stockholmsidrotten, Subtopia, Svenska Lottakåren, The Good Talents, Reading ur förställningen Torget, Unga Klara, Vardagsrasismen, Varken Hora eller Kuvad, Wendy Wutäng

Valfrågor:
Valfrågor och information i Valdagsrummet genom:
Sveriges Kvinnolobby
Föreningen Ordfront
NBV
Botkyrka Kommuns valinformatörer
I Valdagsrummet blir det en tipsrunda kring demokratifrågor.

Film:
Folkets Bio visar filmen Röst

Informationsbord:
I gamla Fittja Gård

Pressinformation och intervjuer, vänligen kontakta:
Mikael Morberg, verksamhetsutvecklare
mikael.morberg@mkcentrum.se

För pressackreditering till 2 och 3 juni, vänligen kontakta:
Tina Karnéus, kommunikatör
tina.karneus@mkcentrum.se