Provisoriska utopier – utvärdering av strategi för ett interkulturellt Botkyrka

Botkyrkas interkulturella strategi var, när den antogs år 2010, den första i sitt slag i Sverige. Den har uppmärksammats både nationellt och internationellt. Strategins femårsmål löd: Om 5 år är ett icke-diskriminerande, interkulturellt förhållningssätt en av de kompetenser som kännetecknar verksamheten och bemötandet från chefer och medarbetare i Botkyrka kommun. Hur har det gått? Här…

Lås upp

2012 – Anna Tulin Brett En utvärdering av projektet “Lås upp”, (original titel: “En utvärdering av 101 tillsammans – ett normkritiskt projekt med fokus på jämställdhet, mångfald och rättigheter”) Botkyrka: Mångkulturellt centrum. Projektet 101 tillsammans startade 2009 i regi av Botkyrka kvinno- och tjejjour med finansiering från både Ungdomsstyrelsen och Länsstyrelsen. Utvärderingen var en kvalitativ…

Talande ting: Berättelser och materialitet

I antologin “Talande ting: Berättelser och materialitet” har MKC-forskaren Charlotte Hyltén-Cavallius skrivit artikel ”Om organisering av äkthet, erkännande och identifikation i sámi duodji”. I en text till utställningen Sameslöjd som visades på Skansen 1963 skrev Tomas Cramér: ”Arbetarna organiserade sig i slutet av 1800-talet och bönderna på 1930-talet. Turen har kommit till samerna.” Charlotte Hyltén-Cavallius…

Majoritetssvenskar i Storstockholm

Den sociala sammanhållningen i Sverige är i riskzonen på grund av stigande ojämlikhet och en oro för en växande mångfald. Det är en av slutsatserna i rapporten ”Majoritetssvenskar i Storstockholm” som skrivits av Tobias Hübinette och Charlotte Hyltén-Cavallius på uppdrag av Open Society Foundations inom projektet ”Hemma i Europa”. Rapporten bygger på fokusgruppsamtal med majoritetssvenskar…

Dialogforum i Botkyrka. En utvärdering.

2014 – Nina Edström Botkyrka kommuns dialogforum utgör en kompletterande kontaktyta mellan förtroendevalda och medborgare och fyller i så måtto sitt syfte. Däremot är det en öppen fråga huruvida de representerar alla kategorier av medborgare. Det framgår av MKC:s utvärdering, som vidare visar att medborgare, förtroendevalda och tjänstemän saknar en tydlig återkoppling från nämnder och…