Hej Saadia Hussain och Sepidar Hosseini, som tillsammans med elever från Fittjaskolan står bakom illustrationer och form till Mångkulturella almanackan 2025!
Hur känns det?
Bra tack, härligt att genomföra ett projekt från idé till fysiskt objekt. Vi är så glada över både processen och hur almanackan blev. Inte minst att den innehåller 12 unika samskapade konstverk som går att klippa ut och sätta upp på väggen långt efter almanackans utgångsdatum.
Hur var det att jobba med så många illustratörer?
Vi fick möjlighet att jobba med en skolklass i åk 3 på Fittjaskolan. Genom kollektiva kreativa verkstäder tolkade eleverna årets alla månader i färg, form och känsla, där teman som tid, högtid och årstid var återkommande. Vi har haft en kontinuitet och jobbat löpande under våren då det i den här typen av kollektiva arbeten är viktigt att bygga relation, tillit och gemensamt ägande av projektet. Utmaningen var hur vi gemensamt skulle upprätthålla energin och lusten inför gestaltningen av varje enskild månad då metoden stundtals kan ha upplevts som upprepande. Men genom att tillsammans med eleverna närma oss månaderna utifrån personliga ljusglimtar så som födelsedagar, högtider och minnen fick varje månad det engagemang som den förtjänade. Verkstäderna har gett oss ett rikt underlag med barnens individuella motivvärldar och färgskalor som vi två sedan har tolkat och utvecklat till kollektiva illustrationer där vi har försökt ta fasta på de gemensamma visuella tendenserna i barnens bilder.
Vilka är era favoritdagar under under året?
Vi älskar väder! Det är något magiskt med de skiftande årstiderna och alla högtider som hör ihop med dem. Med den här kalendern finns det mycket att se fram emot året runt. Den ger möjlighet att fira livet nästan varenda dag så det är väldigt svårt att välja en dag eller högtid.
Vilken månad var svårast att arbeta med?
Den svåraste månaden att gestalta var oktober då barnens teckningar kretsade mycket kring Halloween. Vi själva är ju inte uppvuxna med lika stark närvaro av Halloween, så därför var det en utmaning för oss att å ena sidan bejaka det men å andra sidan ändå vidga oktober till att innefatta mer.
Var det något som förvånade er under arbetets gång?
Det var första gången vi tog fram Mångkulturella almanackan genom en kollektiva process som den här, både i samarbete med varandra och med eleverna, så vi har varit väldigt förväntansfulla. En kollektiv process har sina utmaningar och kräver både tid och tillit. Det kanske inte riktigt förvånade oss men påminde oss om vikten av förankring så att alla medskapare skulle känna delaktighet och "vara med på tåget". Vi två som slutförde arbetet har också känt ett ansvar att vårda och förvalta det som verkstäderna har utmynnat i. Att ta vara på barnens individuella röster men samtidigt sammanföra dessa för att skifta fokus från "jagets" fria uttryck till en kollektiv röst, där "vi:et" får ta större plats.
Vad är det bästa med Mångkulturella almanackan?
Det bästa med Mångkulturella almanackan är att den speglar Sverige så som det verkligen ser ut, den ger en sannare bild och är mer inkluderande – både vad gäller högtider och namnsdagar. Dessutom ger den många anledningar till fest. Det bästa med Mångkulturella almanackan 2025 är att den är kollektivt framtagen och ger färg åt även de gråaste dagarna.
Du kan köpa Mångkulturella almanackan 2025 i vår webbshop!